Thema's
VCMAP ServiCentre
Service centre as a Service
Een drukke avondspits op de A4 bij Leiden. Een incident op de ring van Utrecht. Een afgesloten tunnel door wegwerkzaamheden op de A22 en evenementen triple in het ArenA gebied. Allemaal gebeurtenissen waardoor het verkeer zich anders gaat gedragen, gaat omrijden of er simpelweg gewoon meer verkeer op de regionale en lokale wegen aanwezig is. Verkeerscentrales hebben als taak om al deze events in goede banen te leiden en weggebruikers van up-to-date informatie te voorzien.
Van oudsher is het sturen en geleiden van het verkeer een echte taak van de overheid. Maar de vijf landelijke verkeerscentrales van Rijkswaterstaat zijn aan het veranderen. Regio’s haken aan bij de grote jongens, gemeenten ontwikkelen een eigen centrale en marktpartijen springen in op de verschuiving naar privaat verkeersmanagement. Zo ook MAPtm met haar eigen verkeerscentrum: VCMAP.
Onze verkeersmanagers en wegverkeersleiders verzorgen operationeel verkeersmanagement voor wegbeheerders, evenementen en (infra) projectorganisaties. Wij zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen van regelscenario’s en de online aansturing en bediening van DVM systemen. Doordat wij met onze data-scientisten de enorme hoeveelheid verkeersdata (zowel de traditionele lusdata, als de nieuwere data vanuit andere bronnen) kunnen analyseren, zijn wij altijd in control en kunnen we bijsturen indien nodig. Ook detacheren wij onze pool aan verkeersspecialisten in verschillende landelijke en regionale verkeerscentrales. De gemeenten Den Haag, Almelo en Groningen gingen u voor.
Ook VCMAP is continue aan het innoveren. Wij anticiperen op de nieuwe ontwikkelingen van C-ITS, iCentrale en de inzet van social media voor operationeel verkeersmanagement. De traditionele inzet van verkeercentrales is nu eenmaal aan verandering onderhevig, ook bij ons.