Collega
Ruud van den Dries
Mobility Innovator
Als verkeerskundige heb ik ruime ervaring met diverse aspecten binnen het werkveld uiteenlopend van het programmeren van VRI’s, het managen van verkeer rondom werkzaamheden tot het implementeren van C-ITS technologiën, data uitwisseling en visualisatie en Mobility-as-a-Service . Binnen MAPtm zet ik mijn brede kennis voornamelijk in om nieuwe technologien te creeëren en ontdekken. Een goed voorbeeld daarvan is het bedenken en ontwikkelen van Social Traffic Management®, waarbij we Traffic Management toepassen met hulp van en via technieken en platformen, buiten het verkeersdomein.
Gerelateerde projecten
Connecting Countries
MAPtm ondersteunt Rijkswaterstaat (RWS) binnen het Corridor-project om de doorstroming op de snelwegen te verbeteren en de verkeersveiligheid te vergroten. Nederland, Duitsland en Oostenrijk gaan nieuwe technologie inzetten op de corridors Rotterdam, Frankfurt en Wenen. Het gaat om verkeersystemen waarbij gebruik wordt gemaakt van nieuwe communicatietechnieken voor het uitwisselen van data zowel tussen de wegkant en individuele voertuigen als tussen de voertuigen onderling.
Interactie tussen zelfrijdende voertuigen en verkeerslichten
MAVEN (Managing Automated Vehicles Verbetert Network) heeft als doel om oplossingen te bieden voor geautomatiseerde voertuigen in een stedelijke omgeving (met geregelde kruisingen en gemengd verkeer). Het zal algoritmen ontwikkelen voor het organiseren van de doorstroming van ‘connected vehicles’ en de communicatie met wegkantsystemen. Platooning is een duidelijk voorbeeld van een technologie op dit gebied. De MAVEN-aanpak zal een aanzienlijke bijdrage leveren aan het vergroten van de verkeersprestatie, het beter gebruiken van de bestaande capaciteit en het verminderen van de emissie. Het MAVEN-project zal een prototype systeem opleveren om te testen en om de effecten van de techniek te onderzoeken. Bovendien zal het project bij dragen aan de bredere ontwikkeling en standaardisatie van technologieën op het gebied van telecommunicatie en exacte locatie bepaling door voertuigen (op rijstrookniveau).
- een verfrissende blik
De mens is druk. Zo veel te doen. We moeten snel van A naar B. Geen tijd te verliezen. Wachten voor een verkeerslicht is wel het laatste dat we dan willen. Waarom krijgen we toch niet sneller groen? Waar staan we nu eigenlijk voor te wachten? Kan dat nou niet anders? Ja, dat kan.
MAPtm is begonnen met de ontwikkeling van de openTLC. Een verkeersregeling waarmee terug wordt gegaan naar de basis. Een nieuwe start, een frisse blik, en vooral samen ontwikkeld door een open community.
Gegeven presentaties
NVC 2016 – Back to basics
Download paper